Tuesday, January 11, 2011

Jafnieza oh... Jafnieza...

Hari ni, tanpa diduga, adik tunang saya kehilangan purse beliau. Semasa saya dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, tunang called dan cakap hilang wallet.. Pada mulanya, saya sangkakan MJ yang hilang walletnya.. Sebab saya tak dengar dengan jeles pada ketika itu. Dengan jalan jammed dan hujan pula. So, tumpuan tak terarah sangat pada perbualan ditelefon.

MJ called saya sekali lagi.. Baru la saya dengar dengan jelas yang bukan dia yang hilang wallet, tapi adik beliau.. Saya tersilap dengar... Hiksss... Saya tak pasti MJ sebut wallet or purse?? Saya pun terlupa.. Itulah sebabnya saya tersalah sangka yang MJ yang kehilangan walletnya.. Hahaha... Ah, lupakan.. Okay, MJ meminta pertolongan saya untuk menemani adik beliau untuk membuat laporan tentang kehilangan pursenya. Besarnya kuasa Allah SWT yang menggerakkan hati saya untuk mengunakan NPE pada hari ini. Jika saya menggunakan Federal terus ke Jalan 222 dan membuat pusingan U dihadapan Green Packet Wimax, sudah tentu akan mengambil masa yang sangat2 lama untuk sampai ke rumah adik beliau.  Mujur saya tak terlepas untuk membuat pusingan U untuk ke Kampung Datuk Harun, dimana sebelum ini saya pernah membuat entry berkenaan banjir ditempat tersebut.

Sampai sahaja dirumah adik beliau, terus saya bawa adiknya ke Balai Polis USJ.  Ketika beliau memasuki kereta saya, nampak jelas kekeruhan diwajah manis beliau.  Disertakan dengan suara sengau (*mungkin sudah menangis sebelum saya tiba) dia menceritakan bagaimana pursenya hilang. Selepas laporan dibuat, pegawai yang menerima laporan kami menyuruh kami datang semula pada waktu pejabat esok untuk "endorsement" supaya mendapat kebenaran untuk membuat kad pengenalan dan lesen yang baru. 

Selesai sahaja, saya bawa beliau untuk makan malam berdekatan rumahnya. Saya cuba untuk berborak mengenai apa2 sahaja yang lucu supaya beliau boleh melupakan kesedihan yang dialami. Walau tak banyak, saya harap sedikit sebanyak terubatla sedikit rasa sedih yang beliau rasai.  Esok, ibu saudara MJ akan menemaninya untuk membuat kad pengenalan dan lesen yang baru. 

Selepas menikmati makan malam, saya hantar beliau balik kerumah dan saya pulang dengan perasaan lega dimana saya telah melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada saya. Peace!!


No comments:

Post a Comment